Påsken och förra veckans mat #13

Då är påsken förbi och i stället har vi hamnat i rena rama snöovädret.  Folk har suttit och sitter fortfarande fast i köer här på E4:an där vi bor och lite norrut. Vet inte hur mycket snö det handlar om, här i stan där jag bor rör det väl sig om 5 cm. På E4:an jämte Vättern blir det ju dock  besvärlig när det snöar och blåser och att det blir halt. 

Sist jag skrev hade jag åkt på en förkylning men till långfredagen mådde jag i alla fall bättre och vi bestämde oss för att åka iväg till Helsingborg där vi bokat hotell. Vi hade också bokat bord på färjan mellan Helsingborg - Helsingör där vi skulle äta  påskbuffé. Bordet på båten var bokat till kl 12 så vi fick åka iväg tidigt på påskafton. Det var riktigt trevligt på båten, god mat och god stämning. Har inte tagit ett endast foto på själva buffén men det var hur som helst väldigt gott. Här satt vi och åt och åkte fram och tillbaka mellan kl 12 och 15 och sedan fortsatte vi tura fram och tillbaka några gånger innan vi gick iland. Fullt med folk på båten, visste inte att det var så många som firade påsken så här. 






Jag kommer göra ett eget inlägg om hotellet och i stället går vi över till maten vi åt förra veckan.

Vecka 13

Måndag: Kycklingfilé med ädelost, en gammal klassiker i familjen. Se recept nedan. På kvällen åt vi resten av ugnsomeletten från veckan innan.

Tisdag: Hämtlunch från AnnaGretas. Jag åt pannbiff och mos, C tog rotmos och oxbringa. På kvällen blev det tonfisksallad.

Onsdag: Kycklingfilé och potatismos. På kvällen åt C det som var kvar av vodkapastan och jag högrevsgrytan.

Torsdag: Cowboysoppa. På kvällen blev det räkmacka.

Långfredag: Cowboysoppa. C gjorde Janssons och köttbullar som vi åt på kvällen. 

Påskafton: Det blev alltså påskbuffén jag skrev om ovan. På kvällen åt vi på hotellets restaurang, Biff Rydberg som var ganska misslyckad tyvärr.

Påskdagen: Korv med mos i en korvkiosk. På kvällen blev det italienskt på Paolos, C tog pizza och jag åt Lasagne som var riktigt god. 


Då kommer vi till receptet med kycklingen. En klassiker i familjen sedan närmare 30 år tillbaka. Jag fick receptet av samma arbetskamrat som jag åkte till England med och det har följt med i familjen i alla dessa år. 

Kyckling fylld med ädelost (4 pers)

  • 4 kycklingfiléer
  • ädelost
  • soja
  • dragon (torkad)
  • rosépeppar
  • 3 - 5 dl grädde
Ugn: 200 grader
Snitta kycklingfiléerna på ena sidan och stoppa in ädelosten där. Lägg i ugnsfast form. Pensla filéerna med soja och lägg på dragonen. Svårt att säga hur mycket, det ser man. Häll på grädden och in i ugnen, beroende på storlek på filéerna 18 - 20 minuter. Ta ut formen, vänd på kycklingen, pensla med sojan och sedan lägger man på krossad rosépeppar. In i ugnen 18 - 20 minuter. 

Till detta brukar vi ha antingen ris, kokt potatis eller rostad potatis och sallad. Den här rätten brukar gå hem hos de flesta så testa gärna.

Nu när jag tittar ut genom fönstret ser det ut som att solen ska titta fram igen, hurra! 



Kommentarer

  1. Kycklingreceptet ska jag testa. Men kommer nog ta timjan istället för dragon. Tror du det funkar? Jag är galen i timjan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte säker på hur det blir med timjan. Dragon är ju ett säkert kort till kyckling annars. Men du kan ju testa, det är ju inte så mycket man lägger på. Du kan väl säga hur det blev i så fall.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg