Konstrunda - del 9

 Kommer ni ihåg ett inlägg jag gjorde i höstas om saker som fascinerat mig genom åren?  Där visade jag en tavla av en konstnär som heter Tamara de Lampicka. Eller tavla, ett utdrag från en tidning som jag ramat in bara för att jag tyckte om stilen på tavlan. På den tiden visste jag inte så mycket om konstnären, tror det var på 1970-talet eller möjligen 1980-talet jag såg bilden i tidningen. Nu många år senare har jag googlat och hittar ju massa tavlor av henne i art deco-stilen som i mitt tycke skulle kunna vara gjorda i dag. 

Tamara är en polsk konstnär, född i Polen 1898 och hennes konstinriktning var just Art Deco. Hennes konst är lite speciell, mycket kvinnor på målningarna och det är lätt att känna igen hennes verk. Hon tillbringade mycket tid i Schweiz och Italien i barndomen och det var i Italien hon inspirerades av 1400-talskonsten och färgerna som användes då.  Hon var verksam i Frankrike från cirka 1920 till 1939 och därefter i USA. Hon dog i Mexico 1980. Jag läste att det högsta priset för en av hennes tavlor är 129 miljoner kronor när den såldes på Sotheby`s 2019. 

Bilderna nedan har jag hittat på Pinterest.



Det är bilden av denna tavlan som jag drog ut i tidningen, fast min version är mycket blekare. 



Och det är denna tavlan som såldes för 129 miljoner kr 2019










Förr om åren brukade jag göra en del inlägg på söndagar om konstnärer som inspirerade mig. Jag kallade dessa inlägg konstrundan och vill du kolla de inläggen hittar du dem här under etiketten Konst.

Kommentarer

Populära inlägg