Förra veckans mat #15

 Hej från köket!




 Då är det dags för förra veckans mat. Vi kör direkt.

Vecka 15

Måndag: Det blev resten av risotton som vi ätit på lördagen. På kvällen blev det hamburgare från ett närliggande hamburgerställe. Så länge sedan vi åt och så gott det var!

Tisdag: Kasslergratängen från söndagen, lika gott i dag. På kvällen blev det te och mackor.

Onsdag: Hämtlunch som var kycklingsnitzel och rostad potatis. Te och mackor på kvällen.

Torsdag: Lantsoppa, se recept nedan. Kvällen minns jag inte. 

Fredag: Lantsoppa, på kvällen var jag på AW och C åt pizza med en son och barnbarn.

Lördag: Fetaostbiffar från frysen, på kvällen var vi hos vänner och fick dubbelmarinerad fläskfilé och potatisgratäng. 

Söndag: Högrevsgryta från frysen och potatismos. Kvällen mackor och te.


Lantsoppa (från Knorr)
2 potatisar
1 purjolök
2 morötter
1 palsternacka
1 paket bacon
1 dl ris
2 grönsaksbuljongtärningar
1 liter vatten

Gör så här: Skala och hacka ner grönsaker och potatis. Klipp baconet i småbitar. Fräs allt i gryta och häll sedan på vatten. Ner med buljongtärningar och riset. Låt koka i cirka 20 minuter. 

Denna veckan åt vi mer kött än vi brukar. Får väl tillägga att vi ätit makrillfilé till mackorna på kvällen så att det blir lite fisk också. Och vi åt ingen pasta heller, det brukar det bli någon gång i veckan. Jag försöker blanda mellan kött, fisk, vegetariskt och pasta.

Nu har jag lagt ut recept för 4 veckor och jag tror det får räcka. Vill ni kolla tidigare veckor så finns de här. Hoppas ni kan hitta något som smakar!

Kommentarer

Populära inlägg