Rimmad torskrygg med vitvinssås

 Förra veckan skrev jag att det var sista veckan som jag gick igenom veckans mat men jag kan ju inte riktigt hålla mig ifrån maten. Jag har ett recept på torskrygg som vi åt förra veckan och det blev så gott så jag tänkte dela med mig av det här. 



Bild från Allt i hemmet där jag även hittat receptet.


Rimmad torskrygg med vitvinssås, ramslök och sparris

4 port, 30 minuter + 1 timma rimning
600 g torskrygg
5 dl vatten
2 msk salt

Sås
1 schalottenlök
2 msk smör
2 dl grädde
2 dl vatten
1 dl torrt vitt vin
1 tsk stött fänkål
1/2 tsk timjan
1/2 fiskbuljongtärning (jag tog en hel)
ev 2 tsk majsstärkelse
50 g späda blad av ramslök (jag hade inte med det)

Sparris 
300 g grön sparris
3 dl vatten
1 tsk salt
2 msk smör

Gör så här
1. Skär fisken i 4 bitar. Blanda vatten och salt och rör tills saltet lösts upp. Lägg fiskbitarna i lagen och låt stå i kylen i cirka 1 tim.

2. Sås: Skala och skiva löken. Fräs löken i smör i en kastrull i cirka 2 min. Häll på grädde, vatten och vin. Tillsätt kryddor och smula ner buljongtärningen. Koka upp och sjuk såsen i cirka 15 minuter. Sila såsen och red eventuellt av den med majsstärkelse utrört i lite vatten. Låt koka upp.

3. Sparris: Bryt av den nedre delen på sparrisen. Koka upp vatten och salt i en kastrull. Lägg i sparrisen och sjud i cirka 4 min. Häll av vattnet och tillsätt smör. Värm sparrisen i smöret i cirka 1 mn. Ta upp sparrisen och håll den varm. 

4. Sjud fisken i en gryta under lock med 1 dl vatten till den är vit och fast, 58 grader innertemperatur. 
(jag gjorde fisken i ugnen, 125 grader,  hällde i 1 dl vatten i formen och lätt den vara inne cirka 25 - 30 minuter. Det blev jättebra).

5. Blanda ner ramslöken i såsen och servera den direkt med fisk, sparris och pressad potatis.


Det var första gången jag rimmade torskrygg, det blir lite mer fyllig smak på fisken tycker jag så det blir fler gånger jag gör så här.

Och så lite väderrapportering. I går morse när jag vaknade var det 3 minus och sedan kom det ett lätt snöfall. Iskalla vindar från norr. I söndags kväll när vi kom hem från kalas visade termometern 1 minus och i vinden 8 minus. I dag ser det dock bättre ut och nästa vecka kommer det stiga upp mot 20 grader enligt telefonens väderapp. Hurra!




Kommentarer

Populära inlägg