Bokrecension och balkongen

 Kommer ni ihåg det här inlägget jag gjorde i november? Det handlade om två nya böcker jag fått hem, "Quanto Basta" av Oliver Ingrosso och "Till bords" med Sofi Fahrman. Jag skrev att jag skulle recensera böckerna och det kanske är på tiden att jag gör det. 



Jag kanske ska börja med att säga att jag inte lagat någon mat från någon av böckerna, utan bara läst och bläddrat och reflekterat. Jag börjar med "Till bords".

Den här boken gillar jag jättemycket. Hon visar så många fina dukningar och jag blev väldigt inspirerad. Boken är indelad med dukningar och recept efter årstiderna. Våren och sommarens dukningar och recept är från sommarstället och jag önskar nästan att vi hade kvar vår stuga så jag kunde göra lika fina dukningar och laga recepten. Det kan man ju göra inomhus också för den delen men det är ju ändå något visst med att sitta ute och äta. 





Nästa bok är "Quanto basta". Jag hade först en tanke att köpa den här till min systerson som skulle flytta hemifrån, men efter att jag kollat igenom är jag glad att jag inte gjorde det. Jag tror inte man ska vara nybörjare när man lagar de här recepten eftersom det inte står med måtten som ska användas, utan en uppräkning av ingredienserna. Jag skulle väl själv fixa att laga maten efter recepten i boken men är man som sagt nybörjare är det ju lite lättare att ha något att utgå ifrån. Tror dock att det är väldigt god mat han har med här och jag ska titta igenom en gång till och kolla vad jag ska laga.






I dag kom våren äntligen! Här i min stad har det enligt telefonen kommit upp till 19 grader. Tyvärr har jag inte känt av den värmen. Vi bor ganska nära Vättern och det är oftast lite kallare än vad det är lite utanför staden. Vår termometer kom upp till 8,5 grader och ganska kyliga vindar här. 

Vi har i alla fall börjat ordna på vår inglasade balkong. I fredags hade vår bostadsrättsförening ordnat med en container så vi kan slänga saker man vill bli av med. Helt perfekt! Vi har haft heltäckningsmatta på golvet på balkongen som var skurna i fyrkanter, så ganska smidigt att ta bort dem. Tror dessa var ganska gamla och vi tyckte att det luktade lite om dem. Nu är de gamla mattorna borta i alla fall, under låg en plastmatta som kanske inte är den roligaste men vi har lagt en annan matta över den och så får vi se när vi lägger något nytt på balkonggolvet. 

Här är några bilder hur det såg ut förra sommaren på balkongen. Tyvärr överlevde inte pelargonerna efter vintern, en endaste är kvar av alla fina jag hade. Jag har tagit några sticklingar från den men det blir till att köpa nya pelargoner igen.









Kommentarer

Populära inlägg