Förra veckans mat #12

 Måndag igen, påskveckan är här och även våffeldagen. Det blir väl C:s jobb att sköta, jag klarar mig egentligen utan men det är klart att jag tar ju en våffla när det är klart.

 En stund efter vi vaknat i dag började det snöa, ganska rejält faktiskt. Hade hoppats det skulle vara slut för den här vintern men man kan ju aldrig lita på det så här års. I lördags hade vi en riktigt skön dag med sol och nästan lite vårvärme. I går var det ösregn och blåste kallt och i dag alltså snö, nu verkar det dock som det har slutat snöa. Jag känner mig inte riktigt frisk i dag heller, det känns som att förkylningen som legat på vänt håller på att ta över nu. C har varit sjuk en vecka med mestadels hosta. Han har ju astma så han brukar få ganska mycket hosta.

Funderade ju på att skriva ner matsedel för veckan och då börjar jag med förra veckans mat.

Vecka 12

Måndag: Vi fick lite oväntat besök av ene sonen och barnbarnen som var lediga från skolan den dagen. Det blev lunch på Ikea då, jag åt kyckling och potatismos, C åt köttbullar och mos. På kvällen blev det  korv och bröd.  

Tisdag: Fetaostbiffar, ugnsstekt potatis och rotsaker. På kvällen åt vi tonfiskwraps.  Brukar lägga tonfiskröran i tunnbröd men denna gången blev tortillabröd som vi hade hemma.

Onsdag: Vodkapasta, har ni smakat det? Både C och jag gillar detta med sallad till. Jag brukar göra en vitkålssallad till, se recept nedan. På kvällen blev de té och mackor med tonfiskröran som var kvar.

Torsdag: Potatis- och purjolökssoppa av Per Morberg. Alltid soppa på torsdagar. På kvällen blev det resterna av Shepherdspajen. 

Fredag: Vodkapastan från onsdagen. På kvällen blev det hämtmat, Boeuf Bourgignon från Blåhed

Lördag: Potatis- och purjolöksoppan från torsdagen. På kvällen åt vi varmrökt lax som vi köpte på torget nära där vi bor, potatis, limeaioli och grönsallad till. 



Söndag: Varmrökta laxen och ugnsomelett av systrarna von Sydow.  Denna omeletten är en favorit, man kan plocka ner lite vad man har hemma och det är ju bra. 



Bild Ebba von Sydow

Receptet på vitkålssalladen

Strimla vitkål, hur mycket beror ju på hur stort vitkålshuvudet är. Nu var detta litet och då tog jag halva ungefär.

Blanda med dill (jag använde fryst), rätt rejält, 4 msk olja, 2 msk vitvinsvinäger, gräslök från frysen, salt och peppar.

Receptet har jag hittat på instagram hos odlaiharmoni.

Denna vecka blir det nog mest mat från frysen, måste plocka lite därifrån ibland. Sedan kommer påskhelgen. En kväll är vi bortbjudna och en dag blir det påskbuffé.  Jag återkommer med matsedeln för nästa vecka.


Kommentarer

Populära inlägg