Saker som fascinerat mig


 Det finns en del saker som jag varit fascinerad av sedan många år tillbaka, ja ända sedan barn- och ungdomen. Det kommer säkert från när man tittade på filmer där man såg de här sakerna och kanske även från en del äldre släktingar.

Dels har jag alltid fascinerats av parfymflaskor med pump. Såg så häftigt ut när man tryckte på den lilla pumpen eller vad det nu kan heta. En sådan ville jag ha. Vet ni vad jag menar? Jag hittade en sådan här parfymflaska på en loppis för ett antal år sedan och blev överlycklig. Fick då veta att den kommer ursprungligen från Prag. Det finns ingen parfym kvar men det doftar faktiskt gott från den fortfarande. 




En annan grej är champagnekupor, helst skulle det byggas i pyramid eller torn. Numera har jag champagnekupor hemma men jag har aldrig blivit serverad från en pyramid. 


Tower of champagne glasses, studio shot


Långa cigarrettmunstycken, så häftigt tyckte jag och kan fortfarande tycka så. Dock aldrig haft något sådant munstycke själv på den tiden man rökte. Tror att någon av mina fastrar hade ett sådant här munstycke faktiskt. 



Cigarettmunstycke - Wikiwand



Likaså har jag alltid varit sugen på att åka tåg med Orientexpressen, helst från London till Istanbul. Gjorde ett inlägg här på den andra bloggen för ett tag sedan. 




Foto: Peter Hanneberg



Tavlan här nedan är egentligen en utriven sida från en tidning som hette Hennes och som jag läste på 1970-talet. Någon som minns den? Typisk sådan stil som jag fastnat för genom åren. 



Målningen är gjord av en konstnär som heter Tamara de Lempicka, född i Polen 1898 och hennes konstinriktning var Art Deco. Hennes konst är lite speciell, mycket kvinnor på målningar och det är lätt att känna igen hennes verk. När jag googlade konstnärens namn kom det upp en massa bilder på hennes tavlor och jag tror nog att jag ska göra ett eget inlägg om hennes konst. Förr brukade jag ju göra inlägg på söndagar som jag kallade för Konstrundan som finns under fliken Konst om man vill kolla.





Ursäkta den dåliga bilden ovan, inte lätt att fotografera i novembermörkret. (Vilket mörker det är nu förresten. Såg solen en aning i söndags men då satt vi i bilen och sen var det inte mer.) Men tillbaka till bilden. Typisk Art Deco-stil och de här paketen innehåller vykort från nämnda ställen, jag har lite fler förpackningar. Kunde inte låta bli att köpa dem av min före detta jobbarkompis som har en loppisbutik. 



Lampa med pärlfrans, en sådan hade min pappas farmor och jag tyckte den var så fin och kollade alltid lite extra när vi var uppe hos henne. 


Mycket av det jag inspirerats av är ju från Art Deco-stilen, filmen The Great Gatsby bland annat kommer från denna perioden. Men även filmerna om Hercule Poirot som jag ju också gjort ett inlägg om på andra bloggen. Och naturligtvis filmen av Agatha Christie, Mordet på orientexpressen som finns i ett par olika versioner med Hercule Poirot som detektiv. 

Nej nu får jag nog kolla på någon av filmerna ovan, kanske ska sätta igång med serien om Hercule Poirot igen. 






Kommentarer

Populära inlägg