Franska viner, sniglar, födelsedag och tapas

 Nu har det varit lite festligheter igen. I onsdags var det dags för vinprovning av franska viner och lite mat till det. Min svåger fick presentkort på vinprovningen förra året när han fyllde år och nu var det äntligen dags att testa de franska vinerna. Vi började med ett glas bubbel för att komma i stämning och sedan var det dags för två vita och tre röda och så lite franska smårätter som passar till de olika vinerna. 



Så här såg det ut när vi satte oss till bord, focaccia, parmaskinka och comté.



Till det första vita vinet fick vi in det här, sniglar i olja, vitlök, persilja och chili. Första gången jag åt sniglar och det var faktiskt en positiv upplevelse även om jag inte trodde det innan. Brödet doppades i oljan och det var så himla gott. Till det andra vita vinet var det ankleverpastej (foie gras de canard),  salamin och osten. 




Och sedan tog bilderna slut från den här kvällen, kanske blev helt exalterad av att jag ätit sniglar, haha.  Till de röda vinerna var det fransk potatisgratäng, lamm i rödvins- och körsbärssås och boeuf bourgugnion. Ni förstår säkert att det här smakade alldeles underbart och passade perfekt till vinerna. Nu vill vi alla som var med gå på fler vinprovningar här hos Blåhed. 

Dagen efter, alltså i går var det min födelsedag. Vi hade tänkt åka till Göteborg och fira den men tyvärr har mannen fått så ont i ryggen och höften och ner i benet och har knappt kunnat gå så vi fick avboka den resan. I stället gick vi till en restaurang ett par hundra meter från vi bor. Där blev det tapas för hela slanten och en lika trevlig kväll som dagen innan. 




Vi började även denna kvällen med ett glas bubbel och kryssade i vilka rätter vi ville äta. 



Vi började med att dela på den här charkbrickan, så mycket godsaker här, manchegoost, serranoskinka. korv, oliver med mera. Man blir ju nästan mätt bara på det här.




Här är min tallrik med högrevsgryta toppad med smetana, kroketter med skinkstuvning och som avslutning blev det mer manchego med fikonmarmelad. Brukar annars inte vara så förtjust i just fikonmarmelad men denna är fantastiskt god. På C:s tallrik var dadlar med bacon, kycklingspett och torskrygg. 

Ja så här har mina senaste kvällar sett ut, mycket gott i glas och på faten. Och i dag är det fredag och har inte riktigt bestämt än vad vi ska hitta på att äta men det blir nog något i dag också.

Fin fredag önskar jag!

Kommentarer

  1. Oj, vad mycket gott du ätit och druckit. Jag blir riktigt avundsjuk. Men att du vågade äta sniglar. Undrar om jag skulle vara så modig? Grattis på födelsedagen. Vad ska ni äta ikväll när det är fredag? Nu när ni ätit så mycket gott under veckan. Det blir väl knappast falukorv och snabbmakaroner? Här blir det stekt fläsk och stuvade makaroner. Och senare ikväll får det nog bli en ost- och charkbricka. Ha en trevlig helg.

    SvaraRadera
  2. Tack Anette! Ja jag fattar knappt själv att jag vågade äta men det slank ner ganska lätt. Själva snigeln smakade inte så mycket utan det var oljan den låg i som var väldigt god och som var mest smak på. Det blir inte makaroner och falukorv i kväll, det blir hamburgare kom vi fram till. Ost- och charkbricka låter ju rätt fint det också, vi brukar ofta ha det på fredagar men nu blev det ju så i går kväll i stället.
    Trevlig helg till dig också!

    SvaraRadera
  3. Vad modigt av dig att äta sniglar. Jag tänker att dom ska vara sega men det är säkert bara en fördom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är förvånad själv att jag vågade! Men de var rätt små, påminde om champinjoner faktiskt och sedan var det oljan de låg i som var så god att det bara slank ner.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg