Bloggtips, poddtips och bagua

 Jag har ju bloggat själv sedan 2008 och följt en del andra bloggar, eller som en del numera heter influencers, ännu längre. En av dem är Jannice med bloggen Add Simplicity Hon är Feng shui-konsult, inredare, bloggare med mera. Hon har även en podd ihop med Katarina Althin som heter Stilsnack. Katarina är moderedaktör och stilexpert och tillsammans har de en blandning i sin podd som passar mig att lyssna på. 

Senaste poddavsnittet jag lyssnade på handlade om att lägga en "bagua" över sitt hem enligt Feng Shuis lära. Det handlar om att man delar in hemmet i nio olika områden som är kopplat till olika delar i livet, t.ex. framgång och karriär, rikedom och välstånd, familj och hälsa osv. Jag själv är intresserad av detta och har i tidigare hem ritat en bagua över vårt hem. Nu när jag lyssnade på avsnittet kom jag på att jag inte gjort detta på vårt nuvarande hem så jag plockade fram ritningen på vår lägenhet och delade in i nio rutor. Här nedan har jag tagit en bild från ett tidningsurklipp jag har sparat så man kan se. Man utgår alltid från ytterdörren i hemmet som finns i någon av de tre nedersta rutorna. 




Vårt sovrum ligger i området för familj och hälsa. Här passar gröna toner in så jag har satt en grön ljuslykta i fönstret för att förstärka hälsan som ett exempel. Jag tänker inte gå in alltför djupt i Feng Shui men jag tycker det är intressant att läsa om. Det jag egentligen ville komma till är att vårt kök ligger i området för Rikedom och välstånd. Det handlar ju inte bara om pengar, utan även en rikedom med att vara frisk, ha goda relationer osv. För att förstärka det här området får jag nog se till att rensa i kyl och frys så att allt är fräscht. Fylla på fruktskålen och se till att krukväxterna mår bra. Yes, det blir dagens uppgift.









Kommentarer

Populära inlägg