Vinprovningar

Förra veckan var vi på en vinprovning i föreningen där vi bor. Så trevligt att träffa grannarna och smaka på olika sorters vin. Jag har varit på några provningar tidigare men är absolut inget proffs på detta. Har jättesvårt att säga vad det doftar och smakar men när "läraren" talar om olika dofter och smaker kan jag känna dem.

Nu har vi faktiskt två vinprovningar till inbokade den närmaste tiden. Visst är det konstigt att allt kommer på en och samma gång? På onsdag nästa vecka är det franska viner från Bourgogne som ska smakas på och med mat som passar till dem. Två veckor senare är det dags igen när Micke och Yvonne på La Belle Vue kommer tillsammans med en fransk vinmakare på en vinprovarturné i Sverige.  Vi har ju träffat dem förr på vinprovning i Båstad och vi har ju även bott på deras B&B och smakat vinerna på plats och det är en riktig höjdare kan jag säga. Så mycket trevligt att se fram emot nu den kommande tiden. 




Jag har börjat läsa i den här boken för att lära mig lite mer om vinet. C fick den av mig i födelsedagspresent för några år sedan när han började få intresse för vin efter att vi varit i Piemonte i norra Italien. Den resan ska jag nog skriva lite om här också tror jag men det får vänta lite. 

Nu börjar det dra ihop sig för hockeymatch som sänds på TV i dag, vi hejar på HV!





Kommentarer

Populära inlägg