Norrvikens trädgårdar

 I dag tänkte jag att vi tar och kikar på sista dagen av vår skåneturne. När vi checkat ut från Margretetorp åkte vi vidare mot Båstad och Norrvikens trädgårdar. Tidigare har jag bara besökt Butiken på området och även Chocolaterian men denna gången ville jag gå in och kolla eftersom det var en del utställningar jag ville kika på. 







Här utanför Butiken hade man ställt fram de här solstolarna i rotting. Vi blev så snopna eftersom vi nyligen fick låna sådana här på La Belle Vue när vi åkte till stranden. Smidiga att ta med sig men inte det lättaste att ta sig upp ifrån när man är i vår ålder, men ändå skönt med ett ryggstöd när man sitter på stranden och det inte finns solstolar. Jag trodde att de var köpta i Frankrike men de finns tydligen här hemma också. 



Längst bak skymtar Villa Abelin. Här finns en restaurang och  två utställningar som jag ville titta på. 






Om man har följt Marie Olsson Nylanders i Husdrömmar Sicilien och Vintageresan (som visats på SVT play) har man också stött på Patricio Reig, fotograf som har utställning med sin fotokonst på Norrviken nu. Marie och hennes syster besökte honom i Milano och jag tyckte det var väldigt inspirerande. Det visade sig att tavlan ovan som Marie har i sovrummet på Sicilien inte föreställer henne som jag och många trott utan en helt annan kvinna. Fotografen tog bilder på Marie i programmet, bland annat den nedan. 




Inne på Villa Abelin fanns också en utställning med Sara N Bergman som jag tyvärr missat att fota något från. 




Marie Olsson Nylander har också en egen utställning, Soleil - Comsi Comsare som jag ville titta på. 






Inne i Halmhuset pågår också en utställning, I växtjägarens spår. Jag som arbetat i många år som sekreterare blev förtjust i den här kontorplatsen. En sådan här gammal skrivmaskin har jag faktiskt haft en gång i tiden. Min morbror lånade den av mig och sedan kom den aldrig tillbaka, synd. 



Härlig dag på Norrviken och så glad att vi gjorde ett besök. Dessutom pågår också en utställning med Lars Lerin på Ravinens kulturhus, som ligger strax utanför själva Norrviken.  Den besökte vi dock inte, tänkte göra ett besök på Sandgrund i Karlstad i stället under hösten. 

Kommentarer

  1. Jag var med kören i Norrviken i maj månad. Det fanns oerhört mycket intressant att se och uppleva där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig! Så mycket fint och jag har upptäckt nu i efterhand att jag missat en del. Får bli fler gånger …

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg