Inspiration Monet och väderrapport

Fredag igen och veckorna bara rullar på. Solen skiner, som vanligt höll jag på att skriva. I går var det nämligen konstigt väder här hos oss. Morgonen började soligt och varmt, väderappen hade ju visat att det skulle bli 27 grader varmt. Vi skulle sedan ut på lite ärenden men på väg till bilen hade det blivit mulet och det kändes riktigt kallt. När vi någon timma senare kom ut från affären hade det slagit om igen och så var det helt plötsligt varmt igen. Och senare på kvällen satte värsta åskovädret igång, eller rättare sagt det blixtrade som jag nog aldrig sett tidigare. 

 I måndags började Svt sända "Vem bor här" för säsongen. Tittade ni? Det gjorde jag och jag fastnade totalt för det sista hemmet vars kök och matplats är inspirerat av konstnären Claude Monets hem.



Gult och blått är det som gäller här


Ägaren till hemmet berättade att de besökt Claude Monets hem i Giverny som ligger några mil utanför Paris och blev så inspirerad att man gjorde om i sitt hem. Jag tycker det är så charmigt . 

Genast började jag söka resor till Paris och hittade då en bussresa med möjlighet att åka till Giverny och den blev jag ju självklart lite sugen på. Får se till våren, det kanske är finast i trädgården då. 

Drog mig också till minnes att bloggaren och influencern Krickelin besökte Monets hem och trädgård för några år sedan och jag blev sugen att åka dit redan då men sedan har det fallit i glömska. 

Här kan man läsa mer om Monets trädgård och hus, Getyourguide där jag även hittat bilden nedan. 



Visst känner man igen det här rosa huset med gröna dörrar och fönsterluckor? Förresten hörde min syster av sig efter programmet och frågade om jag sett. Hon blev också inspirerad av sista hemmet och beställde hem boken "Till bords hos Monet". Inte bara jag som blev inspirerad alltså, haha. Nähä, nu tror jag att jag ska kolla in det här hemmet igen på SVT play. 


Kommentarer

Populära inlägg