Några dagar i Skåne

Förra veckan åkte vi iväg några dagar till Skåne. Vädret var fint, varmt och sol så vi packade också med oss badkläder och parasoll. Första stoppet blev Helsingborg där vi tog in på fina The Vault. Vi har varit inne i lobbyn och kollat på det tidigare men aldrig bott där så det var lite spännande att komma dit. Hotellet är jättefint, tycker det är som en blandning av hotell Pigalle i Göteborg och MJ`s i Malmö som vi bott på tidigare.

Vi började med att boka bord för lunch på färjan till Helsingör och köpte bara en "turabiljett".  Man går alltså inte av båten utan åker fram och tillbaka mellan Helsingborg och Helsingör. Ett gäng med danska äldre herrar sjöng och spelade dragspel för full hals i matsalen och vi hamnade ju förstås jämte dem men det var faktiskt bara trevligt att höra. Efter maten satt vi ute på soldäck och njöt även om det var lite blåsigt ute till havs.

Senare gick vi tillbaka till hotellet och vilade lite på rummet.

Till vänster är den gamla hissen med gallerdörr. Tänker tillbaka på en liknande hiss som vi hade i ett tidigare  boende. Vi hade en liten bänk inne i hissen med rött sammetstyg, så fint!

I lobbyn en kombinerad bar och reception

Så stiligt i lobbyn, skickliga inredare!

I frukostmatsalen, kunde inte ta fler bilder pga. många som satt och åt men här i soffan var det tomt. Tittade lite extra på taklampan.

På kvällen hade vi bokat bord på en restaurang i närheten som tillhör ett annat hotell. När vi kom dit kunde man inte hitta vår bokning men vi fick ett bord efter lite tveksamhet. Det var bara två bord upptagna  inne i restaurangen och ute var det väl halvfullt. Vi fick höra att de var underbemannade och hann inte torka av borden och att det var reserverat vid övriga bord. Under tiden vi satt där kom det dock inga till de borden och när gäster tittade in och ville äta sa de att de inte hade tid att ta in fler gäster. Konstigt att man säger så tänker jag. Då var det jag och C vi ett bord och ett sällskap vid ett annat bord inne som redan ätit och utomhus en familj på fyra stycken som också redan ätit. C beställde in en pizza Margerita, jag lasagne men när vi fick in vår mat fick han fel pizza, så han fick vänta tills kocken gjorde en ny. Konstigt hur kocken kunde missuppfatta beställningen eftersom det inte kom några andra gäster när vi var där, de som var där hade redan ätit. Som kompensation skulle vi bli bjudna på dessert men vi orkade inte och tog varsin espresso i stället som var halvljummen. Inget vidare betyg till det här stället alltså.

Efter maten tog vi en promenad nere vid hamnområdet vid solnedgången. Mycket folk ute i det fina vädret som promenerade eller satt på restauranger där nere. Kanske vi skulle gjort också när man ser tillbaka.

Efter frukosten dagen efter åkte vi vidare till Margretetorps gästgivargård som ligger lite utanför Ängelholm nedanför Hallandsåsen,  där vi hade bokat in oss andra natten. Här har vi varit och ätit flera gånger men aldrig bott där.

Vi var tidiga och kunde inte checka in då men vi lämnade in våra väskor innan vi åkte vidare ner mot havet. Hälsade på hos ena svärdottern som var i närheten i deras stuga innan vi åkte vidare till stranden. Det började bli dags att äta lunch och vi gav oss in restaurangen nere vid havet där man serverade lunch. Vi stod och kollade vad vi skulle ha när jag hörde en manlig personal säga till tjejen i kassan "ingen mat". När vi kommer fram och ska beställa säger tjejen då att vi pausar med lunch nu. Vi har så mycket att göra så vi hinner inte. Ni kan fika i stället! Nej men tack och hej då! Vi åkte tillbaka till Margretetorp där vi åt lunch och sedan kunde vi sitta ute i deras fina trädgård och park i stället för att lägga oss vid stranden.

Ute i trädgården fanns också två spabad och bastu men det blev aldrig av att vi använde det.

Rummen är nyrenoverade för i år och det var riktigt fint. Man hade nog tänkt på allt.

Badrummet kändes riktigt lyxigt. Tyckte det var så fint att man gjort som en hylla på ena väggen där man kunde ha sin necessär och lägga klocka och smycken osv.

När vi checkat ut dagen efter åkte vi vidare till Båstad och Norrvikens trädgårdar men det får bli i ett annat inlägg.

Vi hade jättefina hotellvistelser både i Helsingborg och på Margretetorp men det här med att äta ute känns lite så där, att man inte vill ta emot gästerna som kommer. Restaurangen i Helsingborg tackade nog nej till 10 olika sällskap, en del var bara två i sällskapet. Hur det var vid restaurangen vid havet vet jag inte hur många som fick nobben eftersom vi gick därifrån. Tycker det känns konstigt att man säger så här. Det är ju inte så där jättelänge sedan det var pandemi och restaurangerna inte kunde ta emot gäster och förlorade en massa på det. Svårt för mig i alla fall att förstå hur de tänker!