Nice, semester i Frankrike- del 3

 Då har vi kommit till slutmålet på resan som avslutades i Nice. Det blev ju tåg här också mellan Cannes och Nice, en resa som tar mellan 30 - 45 minuter.  Denna gången fick vi sittplatser hela vägen och det är så fint att sitta här och kolla ut när man åker längs Medelhavet. 




Det här och några fler liknande hus ligger mellan Antibes och Nice. För väldigt många år sedan var jag ute på "europaturne" i en gammal folkvagnsbuss. Vi var ett gäng på 8 personer. Vi tältade då och bland annat bodde vi på en camping i Nice, inte alls så långt ifrån de här husen som höll på att byggas då. Har foton från när vi ligger på stranden och de här husen finns med i bakgrunden. Så mycket minnen som kommer tillbaka. En dag när vi hade lite sämre väder åkte vi till Aqualand där det var ett delfinarium som vi skulle kolla på. En av killarna hafe glömt sin kamera i folkvagnsbussen och gick tillbaka för att hämta den. Det visade sig då att det varit inbrott i bussen. Två fina kameror var stulna, vi hade en gemensamhetskassa på ett par tusen kronor + att även några av passen var borta. Vi pratade med personal på delfinariet som sa att vi kunde leta efter passen i ett skogsområde i närheten av parkeringen. Det hade gjorts inbrott i bilar tidigare och då hade man slängt en del stöldgods där. Vi gick och kollade men hittade inget och efter ett tag åkte vi till polisstationen i Antibes där det visade sig att passen redan fanns. Hur de kommit dit hade vi ingen aning om, poliserna pratade ingen engelska och vi kunde inte någon franska. Dagen efter var vi på svenska konsulatet för att anmäla inbrottet, två svenska äldre damer med två Pekingeser jobbade där, haha. Vilka minnen som dök upp här nu då!



Dagens rätt, plat du jour var en grand aiolityp med torsk och grönsaker och aioli till, så gott och fräscht. 





C i sin nya hatt från Cannes


Hotel Negresco där vi var inne och kollade i entréen, fick inte gå så långt in men kul att få se lite av interiören. 



Det var inte riktigt sig likt nere vid Promenade des Anglais. Denna dagen bildernan togs var det Frankrikes nationaldag och 8 år sedan terrorattacken ägde rum. Det var stängsel längs promenaden och vi trodde det berodde på nationaldagsfirandet men det visade sig att avslutningen på Tour de France skulle ske i Nice veckan efter och mycket läktare och stängsel berodde på det. Annars är ju avslutningen på cykelloppet i Paris men inte i år p.g.a. OS. 





På kvällen hade vi bokat bord och vi inledde då med ostron, något som diskuterats under veckan och till slut beställdes det in. Jag smakade naturligtvis men jag vet inte riktigt vad jag tycker. Minns bara att det var kallt, och jag var ju förkyld och hade tappat smaken lite.



Huvudrätten vet jag inte vad jag åt men en tiramisu till dessert delade jag och C på. Det var ju också final i fotbolls-EM så vi satt kvar på restaurangen och kollade det. 



Sista dagen åkte min syster och hennes familj till Monte Carlo medans jag och C stannade kvar i Nice och gick runt i Gamla stan igen. 




Efter att vi ätit på kvällen gick vi ner till strandpromenaden en sista gång. Så vackert här vid solnedgången och man kan inte riktigt se sig mätt. 





Dagen efter flög vi från Nice till Kastrup, tåg till Malmö och sedan blev det buss hem sista biten.  Den här resan har det ju blivit alla färdsätt utom båt haha. Men så trevlig resa vi gjort och jag tror och hoppas att alla är nöjda. Nu får vi börja planera för nästa resa, vi får se vart det bär iväg nästa gång. 

Kommentarer

Populära inlägg