Shepherd´s pie - min version

 Jag brukar oftast skriva ner en matsedel för veckan. Dels underlättar det när man ska handla och så slipper man fundera varje dag vad man ska äta. Har tänkt att jag kanske kan lägga ut det här veckovis och kanske kan man inspirera både sig själv och andra till middagstips. Vi får se hur det går. I dag tänker jag i alla fall lägga ut ett recept på Shepherd´s pie som vi åt rester av i går kväll. C:s ene son har bett om detta några gånger och när de var här för ett par veckor sedan lagade jag detta till honom och frun. 

För flera år sedan följde jag med en jobbarkompis till England där vi skulle överlämna matbord och 6 stolar till hennes dotter. Dottern är gift med en engelsman som jobbade i armén och de hade tidigare bott i Tyskland men till slut bestämde de sig för att bo kvar i England och då ville hon ha dit matbordet och stolarna. Ingalill körde med bordet och ett par stolar på taket och de andra stolarna inne i bilen. Jag som inte kör bil var kartläsare.  Det var vid Allahelgonahelgen vi åkte i väg och när vi kom iland från båten på kvällen var det mörkt, dimmigt och regnigt precis som jag föreställt mig att det skulle vara i England. De bodde då cirka 30 mil  norr om London så det var ett par timmars resa. Det gick i alla fall bra även om det var lite stirrigt med vänstertrafiken. Vi bodde hos dem i 2 veckor på en militärcamp där vi behövde ha som ett "visum" för att komma in och ut på området. Så mycket minnen det blev nu när jag började skriva om det!



Tyvärr har jag ingen egen bild att visa, denna bild har jag hämtat på allrecipes.com Shepherds pie är oftast med köttfärs, potatismos och toppas med ost.


Det jag egentligen ska komma till är att vi oftast åt hemlagad mat på kvällarna och ofta var det dottern som lagade maten. En kväll blev det Shepherd´s pie som jag knappt ätit tidigare men tyckte det var så gott och bad om receptet. Hon berättade då att varje familj hade sin version och den hon själv fått receptet på innehöll en liten gnutta kanel i köttfärsen som gjorde att det blev en lite speciell smak. 

När jag var hemma igen brukade jag göra det här och mina systerdöttrar önskade ofta detta när de sov över hos mig. När C och jag blev sambos blev det hans barn som fick det och det sitter tydligen kvar i minnet eftersom den yngste bett att jag ska göra det igen, haha. 

Shepherd´s pie

Jag brukar göra ungefär som en vanlig köttfärssås med lök, tomatpuré, buljongtärning, salt och peppar och ytterst lite kanel, jag bara pudrar över det så att det inte tar överhand. Jag har inte alls lika mycket vätska som när jag gör en köttfärssås, kanske bara 1 - 2 dl om jag har 500 g köttfärs. 

Lägg köttfärsen i en ugnsfast form och sedan potatismos över det. Toppa med ost och sedan in i ugnen till osten smälter och så är det klart.

Hoppas det ska smaka!




Kommentarer

  1. Åh, vad gott. Mina barns dagmamma lärde mig den rätten för länge sen och det är en favorit här hemma. Tack för inspirationen. Jag köpte köttfärs idag och det ska få bli shepherds pie. Och veckomatslistan, ja tack, gör gärna den och visa. Jag tycker att laga mat är förspilld kvinnokraft. Med andra ord är jag inte så förtjust i att laga mat. Så lite tips kommer väl till pass.


    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg