Tvättdag och klädvård

 Morning! I dag är det trettondagen, det är lördag men känns ändå som söndag. Vaknade till cirka 15 minusgrader i dag, kylan biter sig fast med andra ord. 

I går var det tvättdag och jag passade på att ta hand om mina stickade tröjor, eller de i ull och cashmere rättare sagt. På mina två tidigare arbetsplatser har det varit så kallt så jag har verkligen behövt de här tröjorna. Jag räknade till sju stycken tröjor i olika färger, två koftor och en väst. Nu när jag inte jobbar längre använder man ju inte kläderna på samma sätt som tidigare men jag måste bättra mig där lite och låta kläderna cirkulera. Det är ju bra kvalitet på de här plaggen så de kommer jag ändå ha användning för i många år. Nu har jag haft ute dem på vädring och använt en liten apparat för att ta bort de noppor som blir. Kanske inte den bästa apparaten men det blir bättre i alla fall. Jag är livrädd att jag ska få pälsänger och liknande djur så jag använder malkulor och malpåsar och försöker vädra dem efter användning för man behöver ju inte tvätta dem så ofta. Jag har haft pälsänger en gång i tiden och jag höll på att bli nipprig. Jag bodde i ett gammalt hus på 3:e våningen och de här djuren kom från skorstenen och sedan vidare in i lägenheten. Tänk en gång när jag stod vid spisen och lagade mat och det ramlade ner ett djur från fläkten, usch ja. Det vill jag inte uppleva igen. Vet inte hur många gånger Anticimex var där och sprayade men det blev ett antal gånger innan djuren försvann. Nä, det vill jag inte uppleva igen. 




Häromdagen när posten kom fick vi Scandaromas katalog, läste om 3 veckorsresor till Spanien och det är nästan så man bli lite sugen att komma iväg nu när man har möjlighet till det. Vi får se. 




Ha det så gott i kylan! I dag är det i alla fall solsken och man kanske skulle våga sig ut på en liten promenad ändå. 


Kommentarer

Populära inlägg