Isande kyla, mat och The Crown

 Nu har jag precis kommit hem från en isande kall, kort promenad med röda, blossande kinder. Här där jag bor vid södra Vättern visar termometern cirka -6 men enligt telefonen känns det som -13 grader i vinden. Ska dock inte klaga när man i Norrland hade -43 i natt läste jag. Brrrr...... 

I dag har vi rensat lite i kylskåpet och ut åkte en liten liten bit av Jansson som stått lite för länge, det finns några sillbitar kvar men annars har vi ätit upp i stort sett allt av både jul- och nyårsmat. Det var dock lite kvar av smetanan som vi hade till förrätten och även lite grädde så i dag gjorde vi Biff Stroganoff till lunchen eftersom vi hade lövbiff i frysen så blev vi av med de resterna också. 



Jag gjorde den efter recept från Per Morberg och den blev väldigt god. Jag måste säga att jag gillar både Per Morbergs och Paolo Robertos recept och de används flitigt här hemma.  




Men nu får vi börja tänka lite mer på vad vi äter som jag skrev i går. Medelhavsmat ska ju vara bra och jag ska läsa om den här boken igen, Solens hälsa av Bo Hagström och Maj-Lis Hellenius. Mycket tips och även en hel del recept. 




Nu ska jag i alla fall sätta mig ner en stund och fortsätta titta på The Crown. Jag har kommit till säsong 3 och det finns 6 säsonger. Så mycket jag lärt mig om det brittiska kungahuset och olika händelser i världen sedan nästan 100 år tillbaka. Förra avsnittet jag tittade på handlade om månlandningen 1969 så det är där vi är nu. Har ni sett serien? Svårt att sluta titta tycker jag och även C brukar kolla om han är hemma. Nu har han dock åkt i väg och hämtat barnbarn på fritids eftersom pappan är magsjuk, usch och fy, det verkar som att det cirkulerar både influensa, förkylningar, covid och magsjuka eller om det är vinterkräksjuka.






Kommentarer

Populära inlägg