God fortsättning!

 Då var det dags för årets första inlägg, det blev lite si och så i slutet på förra året med inläggen. I vilket fall firades julafton här hemma hos oss. Vi var 15 stycken med C:s barn och barnbarn och min ena syster och hennes familj och även mamma. Det funkade bra även om det blev lite trångt vid bordet. Men man kan i alla fall duka till 14 personer vid samma bord och det är ju inte dåligt i och för sig.  Det var full rulle hela tiden och jag har bara tagit två foton under hela julafton men det är inget som jag visar här. 


Här är en av de fina tulpanbuketterna vi fick på julafton, de är fortfarande ganska fina men de har fått stå på den inglasade balkongen på nätterna och det gör ju att de håller lite längre. Ser ni duken här ovan, den broderade jag för en himla massa år sedan i ett mönster av Clara Waever, det skulle jag aldrig klara av i dagens läge.

På juldagen var vi hos C:s bror och åt julmat, något som blivit en tradition på senare år. Annandagen tog vi det lugnt här hemma och likaså under mellandagarna. I fredags var vi hembjudna till C:s syster på middag så nu har vi nästan träffat hela släkten under de här dagarna. 

Dags för nyårsafton och den firade vi här hemma, bara C och jag och så har vi gjort de senaste åren. 


Här dukade vi med ett porslin som kommer från C:s farmor och farfar och den är från Karlskronas porslinsfabrik. Tyvärr har vi bara 4 av varje del. Den har väl antagligen delats upp en gång i tiden mellan släktingarna. Synd tycker jag. Har letat på nätet men kan inte hitta exakt det här mönstret. 





Till förrätt åt vi rostat bröd med löjrom, smetana och rödlök och till det drack vi bubblet, Crémant de Bourgogne.



Jag missade att ta foto på huvudrätten men det var kyckling med ädelost, ett gammalt beprövat recept i den här familjen. Hade tankar på oxfilé men det slutade trots allt med kycklingen. Till det drack vi ett helt underbart vitt vin från Allegria, Le Bienveillant som vi köpt hem från Frankrike. Kostar litegrann men det kan man få kosta på sig på nyårsafton.








Efter detta var det dags för några ostar, Comté och Gruyere och sedan var man proppmätt. 

Efter någon timme lyckades vi dock få i oss kaffe och även glass från Lejonet och Björnen, som är så god så god. 




Ja efter detta var vi verkligen mätta och belåtna, nu får vi börja tänka på slanka linjen igen. Det är ju som Paolo Roberto säger, det är inte vad du äter mellan jul och nyår som är det viktiga, det är vad du äter mellan nyår och jul och det har han ju rätt i. 


Kommentarer

Populära inlägg