Porslin från äldre dagar

 För ett par veckor sedan hade vi några vänner här hemma på middag. Min väninna tittade på dukningen och tyckte att porslinet var så fint med guldkanten. Hon tänkte på en servis hon hade från sin farmor som stod nedpackad i en låda och blev lite sugen på att använda den. Absolut ska man göra det tycker jag. 




Det här porslinet kommer från C:s farmor och farfar och har ju några år på nacken. Den fanns i stugan när vi tog över den efter C:s syster och svåger och vi tog hem den när vi sålde stugan. Tyvärr är det bara 4 stycken av varje del, så vi antar att man någon gång i tiden delat upp den på tre stycken barn. Lite synd kan man ju tycka i efterhand. Porslinet kommer från Karlskrona porslinsfabrik, jag vet inte vad just denna modellen heter. Jag har letat på nätet, på olika auktionssajter och Tradera men kan inte hitta denna varianten. Jakten fortsätter. 





Porslinet på bilden ovan heter Victoria och kommer från Rörstrand. Det tillverkades under 20 år har jag läst mig till, mellan 1882 - 1902. Jag tror att de kommer från min pappas farmor, hon var född 1864 så det kan nog stämma. Tallrikarna på bilden hade min farbror och när han gick bort fick jag två djupa tallrikar och min ena syster har de andra. Vi använder våra tallrikar ofta när vi äter soppa, som t.ex. fisksoppegrytan på bilden nedan. 






Nästa tallrik är den jag är uppvuxen med, Atlanta från Gustavsberg, formgiven av Wilhelm Kåge. Jag har googlat lite och det verkar som den var i produktion endast 1955 - 1958. Mina föräldrar fick servisen av min farmor när de gifte sig 1955 så det kan ju stämma. Jag har några flata och några djupa tallrikar av servisen och kompletterat med några djupa som jag köpt på Tradera. Dessa tallrikar använder vi också en del. 






Så här såg det ut när vi påskdukade i stugan



Sedan kommer vi till C:s favorittallrikar från barndomen, Flora från Gustavsberg. De fanns också i stugan när vi tog över den men tyvärr bara två tallrikar kvar, varav den ena har en stor spricka tyvärr. 




Slutligen våra vardagstallrikar Old Höganäs som jag köpt på Marketplace. Det är väl de vi använder mest. Vi har tallrikar och assietter, såskanna och ett ugnsfast fat kvar. Djupa tallrikar lämnade jag kvar i stugan. Kaffekoppar och tekoppar sålde jag själv på Marketplace (det var hur mycket porslin som helst i lådan jag köpte för 300 kr) till en mamma som skulle ge sin son i julklapp, han samlade på den servisen. Fint tycker jag!




Ja vi har lite porslin att välja på vid behov. Vi lämnade också några blandade tallrikar av Gröna Anna, röd Fasan som jag kallar den och röd Bengali. Vi använde det jämt i stugan men de fick vara kvar, tyckte det passade där och jag hoppas de nuvarande ägarna har det kvar. 








Kommentarer

  1. Så mycket fint porslin du har. Och visst stämmer det att man ska använda sin finservis. Jag skulle ha många fler delar om jag bara hade plats att förvara dem.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg