Blandat från vecka 47

Nu kör vi lite blandat igen från förra veckan tänkte jag. 

Vi börjar med en förrätt, bresaola med parmesan- och tryffelkräm. Har ni smakat det? Det här är en riktig favorit hos mig. Har ätit det förr i Italien men inte fått kläm på vad det var för ingredienser men sedan hittade jag Catarina Königs recept och det måste man bara testa, urgott. De som blivit bjudna har tyckt likadant. 




För några vecka sedan visade jag hur Josh Youngs pyntat sin entré till Halloween, nu är det dags för juldekorationer. 








Mera mat. Jag försöker låta bli att äta processad mat men förra veckan blev jag så sugen på Korv Stroganoff när jag bläddrade igenom Per Morbergs kokbok  Jag har inte testat det här receptet tidigare, brukar köra på ett gammalt recept från paketet på Idealmakaroner. Nu testade jag Morbergs recept och det enda som skiljde var nog lagerbladen och kanske något mer. I vilket fall blev det en väldigt god Stroganoff. 




Aldrig har pelargonerna varit så fina som denna sommar och höst. Jag har tagit hem dem från stugan där de blommat i många år men inte alls lika mycket som nu här på den inglasade balkongen. Vet inte hur jag ska övervintra dem tyvärr men har lagt ner dem i flyttlådor och lägger över ett täcke nu när det är ganska många minusgrader ute. Ligger omkring 0-strecket på balkongen nu och det är väl lite för kallt för pelargoner. Ja, vi får se hur det går. 





Förra veckan var det flera soliga dagar och jag försökte fånga några strålar när det sken in i rummet. Man blir så glad eftersom den här november har varit extremt solfattig. 







På lördagen var vi på stan och uträttade en del ärenden. Såg de här kanalhusen i en annan variant är de vita, har faktiskt inte sett dem innan. Fina de också, tror de var från Ib Laursen. 




En solbild till, denna gång från köket. Gullrankan trivs inte alls här, blir väl för mörkt. Tappat mycket blad tyvärr och allra mest upptill. Bladen blir gula och det betyder väl för mycket vatten om jag förstått rätt men i det här fallet är det kruttorrt i krukan. Håller tummarna att den kommer igång till våren igen. 




I detta nu är det 8 minusgrader och jag har bara varit ute när vi handlade på förmiddagen. Mycket snö också har vi fått. I morgon sista november har Anders namnsdag och man brukar väl säga "om Anders braska ska julen slaska" och det betyder ju att vi får en slaskig jul för jag tror kylan håller i sig ett tag till. 

Ha det så bra, vi hörs!

Kommentarer

Populära inlägg