Mot Cannes, semester i Frankrike - del 2

 Då far vi vidare på vår resa från Neffiés till Cannes på rivieran. Vi skulle lämna hyrbilen vid tågstationen i Montpellier, och det var lite rörigt att hitta rätt. Vi var lite stressade också eftersom vi hade ett tåg att passa. Personalen på hyrbilskontoret fick komma ut och kolla bilen och själva köra den till rätt plats, det gick bra det också. Vi hann med vårt tåg där vi hade sittplatser och kunde koppla av lite. Byte i Marseille och nästa tåg var proppfullt och där hade vi inga platser eftersom det inte gick att boka. Det blev ståplats en bit innan vi kunde hitta var sina platser. Det är stor skillnad på att åka tåg i juli och september som vi har gjort tidigare med så mycket fler som åker. Dessutom kan man i Frankrike i år åka tåg en månad för 49 Euro, precis som man kunnat göra i Tyskland, så det kanske också påverkar.

 I Cannes bodde vi 200 meter från stationen så det var smidigt att ta sig dit.



Hotellet låg vid en gågata och så fort vi lämnat väskorna gick C och jag och satte oss på baren mitt emot hotellet. Efter att vi ätit lite senare på kvällen gick vi ner till stranden och Promenade la Croisette tror jag egentligen det heter, dvs. en lång strandpromenad med restauranger och flotta hotell. Så vackert att gå här vid solnedgången. Det var här jag tog mitt enda dopp på resan förresten, badkruka som jag är men här var det riktigt skönt.


Hotel Carlton, det är väl här många filmstjärnor bor vid filmfestivalen i Cannes











Dagen efter promenerade vi till gamla delarna av Cannes, Le Suquet med små kullerstensgränder och gott om restauranger. 











Dagen efter, på fredagen tog vi tåget till Antibes och vandrade runt där lite. Inte ett enda foto har jag tagit här men C och jag bodde ju här 4 nätter för 2 år sedan så jag har ju lite foton från det tillfället. Denna dagen började jag bli sjuk också och var inte så där jätteintresserad av fotograferingen. Min syster hade känt sig hängig ett par dagar innan och nu blev det alltså  min tur. 

Vi bodde helt perfekt i Cannes vid gågatan med massa restauranger. Vi hade fönster ut mot gatan men det var inget som störde. Rummet var fint,  men hotellet för övrigt var så där och en del av personalen betedde sig lite konstigt. Tre nätter stannade vi här och sedan var det dags att fara vidare mot Nice. Mer om det kommer ....


Kommentarer

Populära inlägg