Grand aioli och lite till

 Hej där! Nu tappade jag farten här i bloggen efter att jag började jobba direkt efter semestern på Mallorca. Jag har alltså jobbat ett par veckor med att vara röstmottagare i EU-valet. En ny erfarenhet för mig och kul att göra något helt annat än tidigare. Jag och en före detta arbetskamrat tillika väninna var runt inom funktionsomsorgen och besökte olika ställen varje dag. Men nu är det skönt att vara fri igen! 

Nu till rubriken. Något jag stött på på senare tid är Grand aioli. Vet ni vad det är? Det är från Frankrike, Provence skulle jag nog säga. Första gången jag hörde talas om namnet var nog när jag läste Frida Lunds blogg och tyckte bilden såg så läcker ut.



Fotot vet jag inte vem som tagit men kanske det är Frida Lund själv. 

Visst ser det läckert ut! Både kokta och råa grönsaker och en stor skål med aioli till det.

När vi var åt lunch på en restaurang i Antibes för ett par år sedan hörde jag ett sällskap bakom mig som beställde in Grand aioli och jag var så nyfiken på hur det såg ut. Höll på att vrida nacken ur led för att få en skymt men det var inte så lätt att se när de åt. 

Nu på senare tid har det dykt upp bilder på Grand aioli i flödet och jag har sparat ner några.



Den här bilden har jag hittat hos Tuvessonskan.

Och bilden nedanför hittade jag på Elsa Billgrens instagram. 



Slutligen en bild på omslaget på Sofi Fahrmans bok "Till bords" där en beskrivning av Crudité med citrondipp finns med. Kanske inte riktigt samma sak som Grand aioli men ändå så att det platsar in här tycker jag. 


Visst ser det läckert ut? Åtminstone blir jag väldigt sugen på att göra detta en varm sommardag, det måste det väl ändå bli snart. 

Kommentarer

  1. Jag håller med dig. Det ser helt underbart gott ut. Tack för tipset. Måste prova. Och kul att du kommit tillbaka till bloggandet igen. Alltid roligt att läsa dina inlägg.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg