Tillbaka igen och resa till Italien

 Hej! 

Nu är det allt bra längesedan jag visade mig här. Dels har jag varit bortrest i nästan två veckor och dessutom sjuk en vecka innan vi åkte iväg. Den förkylningen var inte att leka med tyvärr. Inne på tredje veckan nu och fortfarande inte riktigt bra. 

Jag berättar lite om vår resa i stället. Denna gången blev det en bussresa till Gardasjön i Italien. Övernattning utanför Berlin och sedan Innsbruck i Österrike innan vi åkte över gränsen till Italien. Tyvärr hade vi lite otur med vädret, sol några dagar men mestadels regn, men det gick det också. 



Här vaknade vi upp till en solig dag i Innsbruck. Så vackert i Österrike. Färden gick sedan vidare via Europabron och Brennerpasset till Italien. 




Här har vi stannat för lunch i södra Gardasjön, en av de fina dagarna. Till min glädje hade de vitello tonnato på menyn, en favorit hos mig som är ganska svårt att hitta på menyerna. Detta var enda gången så tur att jag slog till. Här hemma är det nästan omöjligt att hitta på menyerna. Det är alltså tunt kalvkött med tonfisksås och kapris. 





Vi bodde i Riva del Garda som ligger i norra Gardasjön. Första dagen här tog vi en bergsbana upp till en bastiljon med fantastisk utsikt. Härlig färg på vattnet. 

Dagen efter for vi till Verona och spanade in balkongen där Julia stod. Det är alltså här i Verona som kärleksdramat mellan Romeo och Julia utspelade sig. 





På den här statyn skulle man ta på Julias vänstra bröst och det var det många som gjorde. Varför vet jag faktiskt inte, måste nog googla på det. Man är inne på en liten gård och här var massor av folk men jag lyckades få en bild utan alla som var och klämde på bröstet. 



Vi åt lunch på en gammal restaurang, denna gången blev det risotto i amaronevin. Har ingen bild på detta konstigt nog. Boken ovanför är deras vinlista, inte det lättaste att hitta rätt utan hjälp. 



Här är amfiteatern i Verona, cirka 2 000 år gammal.  Här har man opera under sommarhalvåret men även musikkonserter. Akustiken är så enorm att man behöver inga mikrofoner, helt fantastiskt. 



Dagen efter åkte vi till ett regnigt Venedig. Jag har varit i Venedig flera gånger tidigare under sommaren och då har Markusplatsen varit fylld av folk och även duvor. Inte en endaste duva såg jag denna gången. Man kan tro av bilderna att det inte var något folk här men det var det. Det vimlade av folk i de trånga gränderna och alla med paraply. Vårt ena paraply gick sönder så C köpte en regnponcho. Man kunde också köpa som gummistövlar av plast och det var en del som traskade runt i dem. 




Markuskyrkan



På torsdagen hade vi en ledig dag i Riva del Garda och det regnade konstant. 



Och här är hotellet vi bodde på i Riva. Dagen efter startade hemresan igen med två övernattningar i Tyskland, Nürnberg och Hannover. 





Kommentarer

  1. Vilka fina bilder. Och underbara byggnader. Synd att det skulle regna så mycket men det är ju vädret som bestämmer. Jag åkte också på en förkylning och den tog två veckor på sig att försvinna. Men nu mår jag bra och hoppas få fortsätta göra det också. Välkommen hem igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anette! Ja lite synd på vädret var det men en fin resa trots allt. Skönt att höra att du mår bättre.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg