Början av december

Så har vi kommit in i december, julmånaden och första ljuset är nu tänt. Isande kallt här och termometern visade 9 minusgrader i morse. Och mycket snö är det också, så riktig vinter har det blivit. Hoppas det blir så här till jul också men sedan får det gärna försvinna för min del.




Så här ser adventsljusstaken ut i år. Jag brukar ändra lite från år till år men den var nog så här förra året också. 



Nu när vi flyttat till ny lägenhet tar det ett tag innan man bestämt var ljusstakar och stjärnor ska vara. Det blev så här i alla fall i köket med två likadana ljusstakar. 




Jag hittade ett recept på saffranssockerbullar som jag sparade för att göra till advent. Jag är inte så förtjust i lussekatter men de här såg ut att passa mig. De skulle vara lite degiga när de varit inne i ugnen och sedan skulle det rätta sig till men det gjorde ju inte mina så de går inte att äta tyvärr. På bilden har de inte fått socker på sig om ni tycker sockerbullarna ser konstiga ut. Tyvärr får de åka i sophinken. Ångrar att jag inte gjorde saffranskladdkaka som jag gjort tidigare men det får bli till nästa helg i stället. 



I lördags var vi på julmarknad på Bruket i Viared med två av C:s söner och deras respektive. Jättemysigt där men det var ju svinkallt och lite mycket folk så svårt att komma fram även om inte det syns på bilden ovan. Kan tänka mig att åka dit igen fram mot våren och sommaren när det är lite varmare. 

På kvällen var vi genomfrusna och det tog ett tag innan vi tinade upp. Efter att vi ätit satte vi oss framför TV:n och skulle kolla På spåret eftersom vi missade det på fredagen, vi tittade på Idolfinalen i stället. Efter att programmet hållit på typ 5 minuter blev rutan svart och där dog den TV:n. Vi har i och för sig haft den i 10 år så det var väl väntat men mindre kul att behöva lägga pengar på det precis innan jul. Så på söndagen fick vi åka och köpa ny TV och sedan var ju den dagen räddad med att ladda in alla appar osv. Ja den funkar i alla fall även om jag inte är riktigt överens med fjärrkontrollen som lever sitt eget liv. 




I dag har jag testat lite hur jag ska duka till julafton. Det blir de gamla linnedukarna som jag har flera av så att det räcker till långbordet. Behöver strykas också ser jag. Blev inspirerad av en bild i en av alla tidningar jag läser på Readly så jag vill ha något liknande i år med  ljuslyktor i grönt och klarglas. Ja, vi får se hur det slutar. 

Ja det var allt jag hade i dag. Ha det så bra så ses vi snart här igen. 


Kommentarer

Populära inlägg