Semester i Neffiès - del 2

Vi fortsätter med rapporteringen från Frankrike, ni hänger väl med? På måndagen var det dags för vinprovning nämligen. Oj oj, redan på förmiddagen fick vi en föreläsning och provsmakning på fem olika sorters viner. Och vilket ställe de hade, helt fantastiskt. Ibland känns det som man hamnat i en dröm på något vis.

Här satt vi och provsmakade vinet, under ett blåregn, som ju inte blommar nu på hösten men bara känslan att det är ett blåregn. På bilden nedan hänger det "baljor" med fröer i och en sådan fick jag med mig hem. Just nu ligger den nere i stugan och till våren tänkte jag plantera fröerna så får vi se om det kommer något. Häftigt om det skulle bli så. Verkligen ett minne från resan och i så fall mer beständigt än de vinflaskor vi beställde och som är på väg hem nu.

Kanske lite svårt att se "baljorna" här men de är nog cirka en decimeter långa.

Efter ett par timmar på vingården åkte vi till en grannby och intog dagens lunch. Här blev pizza bianco, alltså creme fraiche i stället för tomatsås, chèvre, honung, oliver och ruccola. Alltså kombinationen med chèvre och honung är fantastisk och det var mycket gott!

Eftersom butiker och affärer var stängda denna måndag åkte vi tillbaka till vår by och gick en promenad där.

Här är restaurangen där vi åt de flesta middagarna. Dock inte denna måndagkväll då Yvonne och Micke lagade mat som också var fantastiskt gott.

Tisdagen och sista dagen gjorde vi utflykt efter tips från Yvonne. Vi besökte den minska lilla byn med 49 invånare, Villeneuvette, så charmig liten by där man tidigare bl.a. sytt kläder till franska hovet om jag minns rätt.

Här hittade jag också några fröbaljor som såg lite häftiga ut, vet dock inte namnet på trädet.

Efter besöket här körde vi vidare mot nästa by, Saint-Guilhem le Desert som är en världsarvstad och även en del av pilgrimsvandringen  Santiago del Compostella i Spanien.

Här testade vi för oss en ny en maträtt, galette, som finns med olika fyllningar, kan väl också kallas boveteplättar. Smakade gott det också som allt annat vi ätit på vår semester.

Sista kvällen åt vi återigen på L`Escampette och dagen efter var det dags att lämna bilen vid järnvägsstationen i Bezièrs och ta tåget till Barcelona.

Nästa gång visar jag lite fler bilder från vårt fina Bed & Breakfast La Belle Vue.