Semester i stugan, del 3

Då har vi hamnat på tredje semesterveckan i stugan. Ganska händelserik vecka så här blir det många bilder.

Trots det fina och varma vädret satte C igång med att måla fönsterfodren på huset, från blått till vitt och dörrarna målades svarta i stället för blåa. Altandörren var det sista som målades och blev klart på måndagen den här veckan. Det var mulet och 30 - 31 grader och det var dags för ett bad därefter,

På kvällen åt vi löjromspizza. Vi köpte färdig pizzadeg och bredde på creme fraiche. In i ugnen och sedan dekorerades den med rom, creme fraiche, gräslök och rödlök. Har ni testat? Hur gott som helst.

På tisdagen skulle det bli 34 - 35 grader hos oss. På Österlen skulle det "bara" bli 26 - 27 så vi gjorde en utflykt dit.

Kollade in Kivik och Vitemölla. Stannade till i Baskemölla där vi hyrde in oss en vecka för flera år sedan. Och sedan vidare mot Simrishamn.

Det var faktiskt ganska varmt på Österlen också. Vi åt lunch på vid Apotekarns och Gårdens Café Mycket folk och väntetid på  maten men god pizza var det i alla fall.

Därefter for vi vidare till Ystad Saltsjöbad, som tillhör samma hotellkedja som Pigalle där vi brukar bo i Göteborg, mitt favorithotell.

Det här var nästan det bästa på hela dagen. Så skönt att slå sig ner här på terrassen i skugga och sköna stolar. Blev lite sugen på att ta in här någon gång.

Efter besöket här var det dags att fara hemåt igen, och mycket riktigt, hemma var det 34 grader. Raka spåret ner till havet alltså.

Vi satt ute till kl 11 ungefär och sedan började det regna har jag skrivit i min dagbok. Onsdagen började med åska och mulet väder. Vi gjorde lite ärenden i både Laholm och Halmstad innan vi for vidare ner mot Båstad. Uppe på Hallandsåsen ligger Café Killeröd som vi inte besökt innan. Det var en riktig upplevelse med fin utsikt och mycket guld i inredningen.

Därefter var det raka spåret till Torekov, Agneta Livijn hade nämligen open house i sitt nya La Casa del Mare. Älskar både hennes keramik och tavlor! Kolla gärna in hennes instagram här där jag fick vara med på en liten snutt.

Enligt dagboken kommer jag inte ihåg något från torsdagen mer än att vi badade och att det var 24 grader i vattnet. Fredagen däremot minns jag. Dags för resa igen! Denna gången tog vi tåget till Helsingborg, åt frukost på Ebbas Fik innan vi tog båten över till Helsingör. Efter några timmar i Helsingör turade vi några gånger fram och tillbaka och vi var hemma i stugan igen vid halv sju.

Mycket japaner på båten och det var så roligt att se alla med mobilerna i högsta hugg!

Lördag var vilodag och vi stannade hemma i stugan men på söndagen var det dags för utflykt igen. Denna gång for vi till Enkla Ting som ligger i Vallåkra söder om Helsingborg. De har så fint där mitt ute på landet, med både trädgård, butik och café. Fin utflykt en söndag!

Vecka 3 på semestern var det alltså med lite resor, utflykter och bad.