söndag 12 augusti 2018

Semester i stugan, del 1

Då är man tillbaka efter 4 veckors semester och ledighet i stugan. Och vilken semester! Sommaren 2018 som man väl aldrig kommer att glömma med så mycket sol, bad, värme och torka. Har väl inte badat så mycket en sommar sedan barndomen. Och det har varit både bevattningsförbud och grillförbud. Vi grillade mycket under våren och försommaren så jag har inte saknat grillen det minsta.

Jag tänkte att jag visar bilder från min semester vecka för vecka, alltid med mobiltelefonen, kameran har fått stanna hemma. Okej, då kör vi igång med första veckan. Blev förresten en extra dag för vi började båda med en ledig fredag innan semestern började.



Så här ser det ut på båda sidor när man cyklar på cykelbanan genom landskapet. Egentligen är det en före detta järnväg som nu är omgjord till cykelbana ända in till Laholm. Får stanna flera gånger för att fotografera.






Det har blivit mycket melon




Den så kallade kryddträgården som jag hade med mig hemifrån. Vet inte hur mycket persilja jag skördat. Här är tomaterna fortfarande gröna och chilin har nog bara börjat blomma.



Första veckan blommade fortfarande peacerosorna.



Vi har ju ett nytt altandäck också och det innebar att vi behövde en parasoll.Egentligen ville jag ha en ljus parasoll och mörka dynor men det fick bli tvärtom pga. att det nästan inte gick att få tag i något. Dynorna köpte vi de sista på Ikea och parasollen kommer från en möbelaffär i närheten av stugan. Jag blev nöjd ändå. Hade vi haft kvar den gamla altanen med tak hade vi inte kunnat sitta här någonting i sommar med den här värmen.

En dag var det lite mulet och det kom några droppar regn och då åkte vi på utflykt till en inredningsaffär ett par mil från stugan. Mitt ute på landet ligger Malmnäs möbler och interior som jag läst en del om i alla lokala magasin som finns. Och vilken affär, jag blev så snopen över hur fantastiskt det var och att det var så mycket folk där. Tog ett endaste foto och det var på kassadisken som var tapetserat med stensötatyget som jag skrev om i förra inlägget.




Efter det besöket fortsatte vi utflykten som inte alls var planerad från början. Först till Höganäs där vi kikade in på Magasin 36 och sedan for vi vidare till Mölle.



Det sedvanliga fotot nere från hamnen upp till Grand hotell ...



Vi valde mellan att äta på Brandstation eller Mölle krukmakeri och det slutade med pizza på det senare.


Så mysig trädgård här och väldigt mycket folk men ändå värt ett besök.  Jag gjorde ett inlägg om det förra året så där kan ni läsa lite mer.






Meloner igen, denna gång ihop med fetaost och basilika och olivolja på det loppisfyndade fatet från Barkåkra.



Mycket altanhäng blev det ...



... och en och annan drink. Jag dricker inte så mycket drinkar men här slank det ner en GT. I bakgrunden ser man den gula gräsmattan. 



Mycket grönt har det blivit denna sommaren, känns ju som ett mycket bättre alternativ än det grillade. Kommer inte ihåg vad vi åt till det här.



Mycket vatten ... 



.... och grönt som sagt



En dag blev ängamatsoppa, faktiskt gott det också i sommarvärmen.




Har gjort mycket italiensk mat i sommar och en del av det kommer från den här boken, Solens hälsa av Bo Hagström och Mai-Lis Hellenius. Den har ju faktiskt passat alldeles ypperligt den här sommaren när vi haft likadant klimat som i Italien.

Yes, det var första veckan på semestern det. More to come ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails