tisdag 10 april 2018

Göteborgstips

Som jag skrev för någon vecka sedan tänkte jag lämna lite tips på butiker och matställen i Göteborg. På senare år har vi mest hamnat i området kring Magasingatan och det var likadant denna gången. Vi brukar ta ledigt på fredagen och då är vi incheckade och klara på hotellet vid lunchtid. Vi brukar äta på Sandberg Månsson som ligger på Magasingatan och som brukar vara fullsatt på fredagarna, så vi är nog inte ensamma om att gilla deras mat.




Precis mittemot ligger Artilleriet Kitchen, alltså man vill ha nästan allt här inne. 


Till och med det italienska grönprickiga porslinet Spruzzi skulle jag kunna tänka mig. Det har ju funnits i många år och är oerhört populärt nu. Jag har själv aldrig varit så förtjust i det, associerar till mässlingen på något vis.







En liten dålig bild genom fönstret, här finns mer prickigt.



Köpte jag något då? Mmm, de här fina äggkopparna som jag länge suktat efter.





De har vi tagit ner till stugan, tycker de passar in där. 

Efter detta besöket går vi vidare till Artilleriet.



och Grandpa





Tog fotot mest för tavlorna där uppe, tycker de är fina. 

Sedan vidare in på fik och lunchstället da Matteo. Vi tog faktiskt inget här utan passerade bara igenom ...



... för att komma vidare till nästa ställe




Så mycket fint här också!

Fler affärer som ligger på Magasinsgatan är bland annat Norrgavel och i närheten ligger också Afroart och Marrakech design. Vi besökte dock inte de senare butikerna för nu var vi sugna på något att dricka och hamnade till slut på hotell Dorsia. Lugnt och skönt här jämfört med några andra ställen vi hade tänkt sätta oss på men fredag och After work innebär mycket folk överallt.



Två glas vatten blev det, haha. Nä skojar bara, det bliv lite vin också. Efter det åt vi en sallad på Ritz som ligger alldeles jämte och sedan var det dags att bege sig hem till hotellet igen.

Den uppmärksamme ser att det är blå himmel och strålande sol på butiksbilderna men inte vid Floramor, där är det snö och det stämmer med verkligheten. Sommarbilderna tog jag i somras men tyckte de passar in här när jag tipsar om butikerna.

På lördagen åkte vi buss till Mölndal och hälsade på min systerdotter och familjen som nyligen köpt hus där. Hon körde oss sedan tillbaka till stan och vi tog hissen upp till Heaven 23 på Gothia. Tänkte först äta lunch där men det var kö så det blev ett glas i baren. Lite härligt ändå att åka upp där och kolla utsikten.

I stället blev det lunch på Brasserie Lipp som jag inte besökt på åratal. Jättefin mat och bra service så dit kommer vi gå fler gånger. Kommer inte ihåg vad jag åt men det var en fiskrätt i alla fall.

Kvällen avslutade vi med middag på Kometen, körde på Wallenbergare även denna gång, smaskens. Mannerström har ju sålt restaurangen men det var sig fortfarande likt och det kommer det nog alltid vara för den delen.

På söndagen blev det mer promenad genom Göteborg och sedan var det dags att fara hem igen. Hoppas ni hittar något tips här ovan om det blir besök i Göteborg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails