Det ryker från Vättern och Snö från Rörstrand




Så här såg det ut tidigare i morse när det rök över Vättern. Termometern närmade sig åter - 15-gradersstrecket och nu har det rykt över Vättern flera gånger den här månaden. Det sägs att efter tre gånger ska den lägga sig men vad jag minns från förra året rök det betydligt fler gånger än så. Jag det är ett riktigt skådespel man har utanför fönstret och i dag när solen skiner är det så vackert.



Som vardagsporslin här hemma använder vi Swedish Grace från Rörstrands. Mattallrikar, assietter och djupa tallrikar i färgen Snö och och muggarna i den grågröna färgen Äng.  Tröttnar nog aldrig på det porslinet och det passar ju lika bra till både vardags och fest.




Så här ser det ut i kökslådan bland tallrikar och assietter. Våra tallrikar och assietter från Gröna Anna och röda Fasaner finns numera i stugan



Dessutom har jag två gamla tekoppar i samma serie som kommer från min mormor som i sin tur köpt dem i någon antikaffär. Så fina och betydligt tunnare än dagens tekoppar och de är jag så rädd om att jag knappt vågar använda.











Det senaste som kommit från Swedish Grace är äggkoppar  så det får nog bli några sådana här tror jag. De åker upp på önskelistan i alla fall.

Nu dags för lunch, i dag blir det passande nog för en frusen person potatis- och purjolökssoppa, mums.

PS! Det verkar som jag lyckats lösa mina datorproblem efter att ha svurit och skällt och höll på att bli knäpp här. Jag kunde ju t.ex. inte ladda in bilder eller titta på dem överhuvudtaget och allt var hur segt som helst. Jag återställde i alla fall datorn, vilket innebar att filerna fanns kvar men alla installerade program försvann. Har installerat de mest vanliga programmen jag använder och nu verkar det som det ska fungera. Hoppas inte det händer likadant vid nästa uppdatering bara!!

Kommentarer

Populära inlägg