söndag 7 april 2013

Konstrunda - del 5

Kultursöndag och här kommer gårdagens utlovade konstrunda. Här skriver jag alltså om konstnärer som jag gillar och inspireras av. Tidigare har jag skrivit om två danska konstnärer, Carin Faaborg och Line Juhl Hansen och det senaste inlägget om Carola Kastman.

I dag blir det ytterligare en svensk kvinnlig konstnär, nämligen Carolina Gynning, som jag skrivit om tidigare när jag besökt hennes utställningar i Mölle och Torekov.

Carolina och hennes mamma brukar ju ha utställning i Ystad varje påsk men tyvärr kunde jag inte komma iväg dit i år heller. Sedan hon blev mamma har hon ändrat stil en aning på tavlorna men det går ju ändå inte undgå att se att det är hennes konst.






Den här fina tavlan är gjord till hennes dotter Alicia






Carolina är ju verkligen en allkonstnär och mycket produktiv. Hon designar ju också smycken, bl.a. de här fina armbanden och halsbanden.





Hon har släppt en serie med kuddar som är tryckta med hennes konst.





Från nästa vecka kan man också köpa hennes brickor/underlägg



Alla bilder är hämtade från Carolinas sida, gynning.net


Dessutom har ju Carolina gjort premiär som skåderspelerska i filmen Blondie, skrivit ett antal böcker, designat glas och även parfym har jag för mig. 

Bravo säger jag!


Vad jag förstår såldes  nästan allt på utställningen i Ystad och är igång att måla nya tavlor igen. Jag har inte hört något om utställning i sommar men det hoppas jag det blir och att jag ska kunna besöka den i så fall. 

Bara kvinnliga konstnärer i konstrundan än så länge märkte jag i dag, men det kommer män också så småningom, det lovar jag ;)

Ha det gott!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails