lördag 13 november 2010

Kolonialstil


Den här tavlan som föreställer en koffert har hamnat på hyllan på kontoret. Tillsammans med jordgloben blir det en symbol för resor och får mig att längta efter att packa resväskan.

Det är längesen jag hade den här tavlan framme. För ungefär 10 år försökte jag få in lite kolonialstil i matdelen i vardagsrummet. Jag mörkbetsade matbordet, hade vita klädda stolar, en palm på golvet och så hittade jag några tavlor med passande motiv på ÖB av alla ställen. Bl.a. tavlan som har kommit fram nu. Matrumsdelen kallades senare "djungelhörnan" bland släkt och vänner :) 

 Jag tycker fortfarande om den stilen, visst är det snyggt?
Bilder från bl.a. Raffles hotell, Arcitectural Digest

2 kommentarer:

  1. Hej !!
    Jättefint blev det !!
    Gillar tavlan och gillar öven det matrum du beskrev,ser det framför mig.
    Bilderna från cybervärld är också helt underbara....
    önskar dig en härlig helg !!
    Kram,Monica

    SvaraRadera
  2. Kolonialstilen är skön, avslappnad och lite strikt samtidigt. Den har ju sina "självklara" element, precis som du nämner. Det känns ombonat med de mörka träslagen, palmerna, rottingmöbler, gamla läderkoffertar etc.

    Jag gillar din lilla jordglob!
    mvh helena

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails